بررسی تصویر آفرینی در غزلیات ناصر علی سرهندی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علامه طباطبایی - دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی
- نویسنده علی رجبی
- استاد راهنما نعمت ا... ایرانزاده محمد حسن حائری
- سال انتشار 1391
چکیده
از آنجایی که گرایشات شاعران به صور خیال در شناخت شاعر وخصیصه های شعری اش موثر است این تحقیق با هدف بررسی تصویر آفرینی های غزلیات ناصر علی سرهندی به انجام رسید تا در شناخت خود شاعر و ویژگی های دیگر شعرای محیط ادبی هند در سبک هندی راهگشا باشد به همین منظور بخش اول این نوشته به ارتباط ایران و هند اختصاص یافت پس از آن به سبک هندی و در ادامه به زندگی و شعر ناصر علی به عنوان شاعری از شاخه هندی سبک هندی پرداخته شد وبه منظور بررسی تصویر آفرینی های این شاعر 60 غزل از دیوانش انتخاب و صور خیال در آنها بررسی شد. این بررسی نشان داد که به لحاظ جامعه آماری تشبیه بیشتر از سایر صور خیال مورد توجه شاعر بوده است از لحاظ اعتبار در تشبیه تعداد تشبیهات محسوس به محسوس بیشتر است استعاره در مرتبه دوم قرار دارد و در نوع استعاره هم استعاره مکنیه کاربرد بیشتری داشته است . میزان کاربرد کنایه و مجاز از تشبیه و استعاره کمتر است .همچنین شاعر از اغراق و... برای تصویر سازی استفاده کرده است.
منابع مشابه
معرفی ناصر علی سرهندی
شیخ ناصر علی سرهندی ملقب به «صائبای ثانی»و متخلص به علی از شاعران معروف پارسی گوی هند در سده یازدهم هجری است که ولادت او در سال 1048 هـ.ق در سرهند اتاق افتاده است . وی در میان شاعران پارسی گوی هند از جمله سرآمدان است . ویژگی شعری او داشتن خیالات باریک و بسیار دقیق و دقت در یافتن مضمونهای تازه دیریاب و داشتن زبان ساده متمایل به محاوره است . ناصر علی در قالب قصیده ، غزل و مثنوی و رباعی طبع آزمایی...
متن کاملبررسی بینامتنی تصویر دریا در غزلیات شمس
بررسی و تحقیق در بسیاری از غزل های مولانا نشان میدهد که چشمگیرترین جنبه این غزل ها بعد از موسیقی، کثرت و پویایی تصاویر است. تصاویری که محصول لحظات مکاشفه و از خود بیخود شدن شاعر است. در این لحظات عنصر زبان برجستگی خاصی می یابد تا بتواند معنا را به خواننده القا کند و بسیاری از تصاویر و واژهها برای بیان دریافت های مکاشفه آمیز مولانا به یاری او آمده و اشعار او حالتی الهام گونه و رؤیا وار می ی...
متن کاملبررسی بسامدی تصویر در غزلیات سعدی
تصویر یا تخیل از عناصر اساسی شعر محسوب می شود؛ از مهمترین کارکردهای تصویر پیوند دادن ذهن و عین است و از طریق بررسی تصویرهای مجازی میتوان به ذهنیت شاعر دست یافت. در شعر سعدی که به سهل و ممتنع شهرت دارد، کاربرد تصاویر به گونهای است که بیش از اینکه خواننده متوجه ظرافت هنری تصویر شود، مجذوب زبان ساده شعر میشود. بسیاری از محققان شعر سعدی را فاقد تصویر میدانند. غزل سعدی همچون طیفی است که انواع گ...
متن کاملهنر تصویر آفرینی در نهج البلاغه
از جمله شیوه های بدیعی که در نهج البلاغه برای حیات بخشیدن به معانی و زنده جلوه دادن مفاهیم به کار گرفته شده شیوه تصویر آفرینی است. در پرتو این شیوه، بسیاری از حقایق دینی و معارف توحیدی در قالب هایی محسوس و عینی به نمایش در آمده اند و موضوع های معنوی و روحی و حالات نفسانی جان گرفته و بر پرده نمایش ظاهر شده اند. تعابیر امام علیه السلام چنان سرشار از تصاویر بیانی و استعاره ها و تشبیهات نغز و جذاب ...
متن کاملتصویر طبیعت در غزلیات مولوی
یکی از کارآمدترین ابزار برای توضیح مفاهیم عرفانی، «تصویر» است. تجربیات وصف ناپذیر روحانی و امور ناشناختۀ عارفانه، به وسیلۀ تصاویر ادبی قابلیت تجسّم و انتقال مییابند. نقش طبیعت و عناصرش در انواع تصویرپردازی به خصوص تصویرسازی عرفانی، همواره قابل توجّه بوده است. پدیدههای متعدّد و متنوّع طبیعی، کارکردی بینظیر در ملموس ساختن امور ماورایی دارند؛ کاربرد طبیعت در تصویر، یکی از بارزترین شگردهای عرفانی-...
متن کاملبررسی کارکرد موسیقی شعر بردونی در تصویر آفرینی
موسیقی شعر یکی از عناصر مهم در تصویرآفرینیهای شعری و به دنبال آن خیالانگیزی مخاطب است، با این توضیح که شاعر میتواند با انتخاب الفاظ آهنگین، همنشینی آواها و الهام از وزن عروضی مناسب و موسیقی قافیه، تصویری متناسب با احساس خویش را در ذهن مخاطب ترسیم نموده و خیال وی را برانگیزد. با توجه به اینکه حس شنوایی در زندگی نابینایان جای حس بینایی را میگیرد و به عنوان حس اصلی بکار میرود، تحقیق حاضر در...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علامه طباطبایی - دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023